Yoga och utmattning

Stress är livsnödvändigt. När du står inför tuffa beslut, utsätts för fara, eller fysiska utmaningar är du tacksam att du har en välfungerande stressrespons. Men, stress kan också bli din värsta fiende. Stress under lång tid, och utan möjlighet till vila ökar risken för stressrelaterad ohälsa och utmattning. Yoga kan vara till hjälp, både vid förebyggande av stress, men också vid återhämtning från utmattningssyndrom.

Jag får ofta frågan, om yoga och utmattning. Jag har också mött flera personer, både på och utanför yogamattan som själva har eller har gått igenom en utmattning och som funnit yogan värdefull längst vägen. Det här är mina tankar kring ämnet.

1. Återhämtning!
Yoga är just den där pausen, den där vilan, som kan bli så svår att få in i vardagen när livet går fort. Den livsnödvändiga vilan. Efter lång tid av stress är det inte ovanligt att kroppen adapterar till en kroniskt förhöjd stressnivå, och även om du tror att du är avslappnad så är inte kroppen det. Med hjälp av yogan kan det bli enklare att komma ner i den där djupa avslappningen där kroppen faktiskt återhämtar sig. Att titta på TV är inte vila. Att fylla helgen med spa, middag med vännerna eller aktiva dagar på gymmet och fotbollscuper är inte heller vila. Yoga – att göra ingenting – det är vila.

2. Lär dig vila din hjärna!
Även om kroppen vilar, så är det inte alltid så att hjärnan gör det. Yoga och meditation (som är en naturlig del av yogan) är ett sätt att lära känna dina tankar och lära känna hur din hjärna fungerar. Att meditera innebär att försöka skapa lite distans mellan dig och dina tankar, vilket gör det lättare för dig att se dina tankar, men inte alltid dras med i dom. Genom meditation har man också sett att flera av de delar i hjärnan som blir påverkade vid stress faktiskt återhämtar sig till normal storlek.

Genom meditation har man också sett att flera av de delar i hjärnan som blir påverkade vid stress faktiskt återhämtar sig till normal storlek.

3. Oxytocin
Det finns en teori om att yoga och avslappning höjer ämnet oxytocin i kroppen (läs gärna mer om detta hormon i blogginlägget om oxytocin, här). Oxytocin har visat sig vara ett värdefullt hormon som reparerar och läker celler i kroppen. Bland annat har man sett att oxytocin kan återställa receptorbalansen i stressaxeln (Hypotalamus, hypofys, binjure-axeln, som påverkas negativt vid stress). Därmed kan kroppens hormonella balans och kortisolnivåer återställas.

4. Lär känna din kropp, hitta triggers för stress.
Även om yoga på olika sätt kan vara värdefullt för att läka kroppen, så tror jag den allra viktigaste aspekten trots allt är att yoga är otroligt värdefullt för att förhindra utmattning. Genom yoga, meditation och kroppskännedom blir det lättare att läsa av kroppens signaler. Det blir lättare att känna och förstå kroppens stressignaler, och det kan bli tydligare vilka triggers som utlöser eller förvärrar stressreaktioner. Det här är det mest värdefulla verktyget för att förhindra utmattning och stress. Att sänka kraven, förstå när kroppen säger nej, och sätta gränser.

5. Attitydförändring
En av grundpelarna inom yoga är acceptans. Att vara i det som är, oavsett om det är bra eller dåligt. Det handlar om att ta tillbaka fokus till det som är viktigt, på riktigt. Våga släppa kontrollen över det vi inte kan förändra, och vara nöjda med det som är. Det här är en extremt viktig aspekt i att minska stress. För en person som är nöjd med det som är behöver inte sträva efter mer, behöver inte jämföra med andra, och behöver inte prestera för att bevisa något för någon annan. Det finns ett ideal idag att vi ska göra mycket, vara duktiga och inte göra fel. Ett sådant ideal leder till en oerhörd stress. Det är inte bara samhällets krav på oss, utan framförallt, de krav var och en sätter på sig själv. Kanske kan en attitydförändring leda till sänkta inre krav, och visa vägen till ett mer stressfritt liv.

About the author

Leave a Reply

Yoga Doktorn

Med en fot i forskning/medicin och en i det österländska perspektivet av välmående har jag samlat på mig kunskap om hur vi kan hand tar hand om oss själva och må bra.

Kategorier

Nyhetsbrev