Några tips för dig som vill komma igång med din yogaträning hemma

Kom igång med din träning hemma

För att få ut det mesta av yogan, så ska den göras regelbundet. Helst varje dag. Men, att få till en yogaträning hemma behöver inte vara så komplicerat som man först kanske tror!

Även om jag yogat i flera, flera år, och även om jag gått flera lärarutbildningar och kurser, så har det tagit mig lång tid att utveckla någon form av regelbunden träning som jag gör på egen hand. Jag ska också erkänna, att även om jag njuter väldigt mycket av min egen träning, så tappar jag också helt lusten och inspirationen ibland – och det kan gå flera veckor utan att jag rullar ut min egen yogamatta hemma.

Ändå har jag lärt mig mycket längst den här vägen; frustration, flow, insikter, uppgivenhet, inspiration, glädje, utveckling, terapi, ångest, ilska… Yogan har gett mig allt det där och ännu mer till det. Det har tagit tid att utveckla ett sätt för mig att praktisera min yoga på ett sätt som känns bra för mig, ett sätt som blir relavtit regelbundet, samt en inställning till vilken relation jag vill ha till yogan.

Jag tänkte dela med mig av mina bästa tips, tips för hur träningen blir av, hur den bibehålls och hur den kan göras meningsfull för just dig.

1. Låt aldrig yogan vara ett krav

Om du vill börja träna yoga på egen hand hemma, börja då från hjärtat. Det är ingen ide att pressa fram din egen träning från tvång eller krav på prestationer. Sådan ”yoga” blir bara kontraproduktiv, och något som kommer göra att du drar dig för att rulla ut din egen yogamatta hemma.
Intentionen du sätter på mattan, är också vad du tar med dig ut i vardagen utanför mattan. Yogan är på så sätt ett helt fantastiskt redskap för dig som på något sätt vill göra de där små förändringarna i ditt liv – men kom då också ihåg att göra dem år rätt håll!
Yogan kommer till dig när den behövs, när du är redo, och du ska göra det när det känns rätt.

2. Sänk kraven på att varje yogatimme ska vara perfekt!

Ett yogapass hemma blir sällan lika långt som en hel yogaklass, och det blir sällan lika strukturerat och välorganiserat som en klass du går till på en studio eller på ett gym. Börja smått, välj ut ett par enstaka positioner eller solhälsningar och gör dem. Du behöver inte följa någon speciell serie eller sekvens, men om du vill ha inspiration kan du titta efter videos på nätet, från böcker, eller fråga din yogaläarare om tips och ideer för din egen träning. Fem minuters träning är bättre än inga alls, femton minuter på egen hand kan kännas fullt tillräckligt – känn dig såfall nöjd med att du faktiskt gjorde det!
Vissa dagar har du kanske varken ork, inspiration eller lust att göra något alls – känn dig såfall nöjd med att bara rulla ut mattan för att ställa dig eller lägga dig på den en stund, ibland kan det vara fullt tillräckligt. Vissa dagar känner du kanske inte för att träna alls – det är också okej! Påminn dig själv om det också!

3. Låt din träning bli just DIN träning

Det finaste, och kanske det svåraste, med att utveckla din egen träning är att göra den till just din. Mitt tips är att öva på att alltid göra din träning för din egen skull, och att göra den med så mycket närvaro och kärlek du bara kan. Sänk kraven på prestation.
Börja alltid med att sitta eller ligga stilla en liten stund, ta några andetag för att komma ner i varv och för att slappna av och känna in vart du befinner dig i kropp och sinne. Skanna av kroppen nedifrån upp – har du några spänningar du bär på idag? Vad är det för tankar som pockar på dig idag? Har du ont någonstans? Är du pigg eller trött? Känn efter vad du behöver just i stunden, just i dagen, och ge dig själv just det. Behöver du sträcka ut dina ben, gör det. Behöver du öppna upp dina axlar och ditt bröst, gör det. Behöver du bara sitta ner och andas eller ligga ner och bara vila – gör det!
Desto mer du tränar på att lyssna på din egen kropp och dina egna behov, desto tydligare blir det för dig vad du behöver. Det här är en träningssak – och övar du upp just den här förmågan på yogamattan, så kan du även snart också ta det med dig ut i livet utanför yogamattan. Det är en av de finaste gåvorna du kan ge till dig själv, och allt som behövs är lite träning och tålamod!

4. Less is more!

För att underlätta för dig själv, och för att enklare kunna stänga av din tankeverksamhet och ditt mind under din tid på mattan, kan det vara en bra ide att ha någon form av struktur för din yogaträning. En lärare gav mig en gång uppgiften att hitta fyra väl utvalda positioner som mötte de största behoven för just min kropp. Fyra svagheter – och en anpassad träning för att arbeta med just dessa fyra punkter. Sätt dig ner, fundera och känn efter vilka begränsningar du har i din kropp, välj sedan ut fyra positioner eller övningar som möter just de behov som du har. Gör det enkelt. Håll sedan fast vid att göra de där fyra positionerna regelbundet. Se det som din gåva till dig själv. Om du har mer tid, gör positionerna om och om igen, gå in och ut ur dem fler gånger, eller stanna i samma position i flera andetag – detta ger en ännu större effekt av din träning. Lägg till fler positioner om du känner för det, eller håll dig till enbart de här fyra – fortsätt med träningen regelbundet under en lång tid. Att ha en struktur och en plan kan skapa en viss trygghet, och en känsla av att komma hem när du kommer till mattan.
Dessutom kommer du troligtvis att märka resultat relativt fort – och dina svagheter på mattan kommer inte att vara dina svagheter speciellt länge till.

5. Gör ett fint litet space och ge dig själv tid!

Det vore att leva i en utopi att tro att det alltid finns oändligt med tillgång till tid. För de flesta av oss är det inte riktigt så livet ligger till. Däremot kan det vara bra om vi kan försöka intala oss själva att det är så när vi ska ge oss själva en stund av yoga. Ha inte bråttom när du ska yoga, ge dig själv tiden. Om du bara har några enstaka minuter – ge dig i sådana fall varenda en liten sekund av de där minuterna. Ge dig själv närvaro. Ge dig själv tid innan att varva ner, sätta i ordning ditt egen space, och sakta komma in i rätt stämning för din träning. Försök också att alltid avsluta din stund på mattan med åtminstone ett par minuter i savasana. Det här kan vara svårt, med handen på hjärtat. Det är så enkelt, när tankarna börjar flyta iväg, när vardagsstressen smyger sig på, eller när tristessen pockar på uppmärksamheten – att faktiskt tappa fokus, hasta igenom träningen, rulla ihop mattan och skippa ett ordentligt avslut. Det är aldrig någon som smiter ifrån en yogaklass hos en lärare, men om du är hemma och gör din träning själv, så kan det kanske ibland kännas lockande att göra just det. Försök att alltid ta dig igenom det korta momentet då ditt sinne försöker få dig själv att sluta, genomskåda det, och fortsätt. De avslutande sista andetagen är de viktigatse på hela träningen, glöm inte det!

Låt din yoga vara en fin present till dig själv – varje dag!

About the author

Leave a Reply

Yoga Doktorn

Med en fot i forskning/medicin och en i det österländska perspektivet av välmående har jag samlat på mig kunskap om hur vi kan hand tar hand om oss själva och må bra.

Kategorier

Nyhetsbrev